ads

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ-ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΙ ΚΑΙ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΣΕ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΑΓΩΓΟΥΣ

ΜΑΝΔΑΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Ο κ. Παναγιώτης Μάνδαλος είναι Βιολόγος, Υποψήφιος Διδάκτορας του Εργαστηρίου Υγιεινής και Προστασίας Περιβάλλοντος στο Τμήμα Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και εργάζεται στο Περιφερειακό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.) Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. mailto:panosmandalos@yahoo.gr.%20Το πετρέλαιο ή ΄ λάδι της πέτρας’ έχει σαν λέξη προέλευση από την ελληνική λέξη ‘πέτρα’ και ‘oleum’ δηλαδή λάδι. Για πρώτη φορά η λέξη χρησιμοποιήθηκε από τον Γερμανό ορυκτολόγο Μπάουερ το 1556. Χρησιμοποιούταν και στην αρχαιότητα όπου Ασσύριοι και Σουμέριοι έπαιρναν το πετρέλαιο από διαρροές ή από  ...........
αρτεσιανά πηγάδια στις όχθες του Ευφράτη, ενώ στην Μεσοποταμία έπαιρναν το πετρέλαιο από τις διαρροές αυτές και το χρησιμοποιούσαν ακατέργαστο σαν συγκολιτικό, για το καλαφάτισμα των πλοίων σαν αδιάβροχο επιστρωτικό, καθώς και στην καθημερινή ζωή σαν απολυμαντικό και καθαριστικό . Η άσφαλτος χρησιμοποιήθηκε σε έργα οδοποιίας, στον 8ο αιώνα και κατά τα βυζαντινά χρόνια στο υγρό πυρ που λέγεται ότι περιείχε πετρέλαιο σαν πολεμικό υλικό.

Οι Κινέζοι έκαναν την πρώτη γεώτρηση το 347μ.χ και έβγαλαν πετρέλαιο από ένα πηγάδι 240m και το ονόμασαν ‘σι γιού ’ δηλ. λάδι της πέτρας.
Η σύγχρονη ιστορία της εξαγωγής του πετρελαίου αρχίζει στις αρχές του 19ου αιώνα από το 1852 όπου ο γεωλόγος-γιατρός και Καναδός στην καταγωγή Αbraham Gessner ανακαλύπτει το φωτιστικό πετρέλαιο που παραγότανε από αργό πετρέλαιο. Το 1855 ο Benjamin Silliman , χημικός έφτιαξε μια μέθοδο και καθαρίζοντας ακόμα παραπάνω το πετρέλαιο με θειικό οξύ, το αξιοποίησε περισσότερο.

John Rockefeller(1839-1937). Οι πρώτες γεωτρήσεις και τα Edwin Drake.

πρώτα γεωτρύπανα.

Η αύξηση της ζήτησης επέκτεινε την μεθόδευση και την αναζήτηση του πετρελαίου μέσω γεωτρήσεων που μέχρι τότε ήταν για το νερό. Η μεγάλη ζήτηση επέφερε και καινούργιες μεθόδους για μεγαλύτερες ποσότητες. Έτσι ένας εισπράκτορας ο Edwin Drake, που τον χρηματοδοτούσε ο βιομήχανος George Bissell, μετά από δύο χρόνια ερευνών το 1859 και σε βάθος 21m, κατόρθωσε να ανακαλύψει κοίτασμα πετρελαίου στην Titusville πόλη της Pennsylvania που αργότερα θα μετατραπεί σε γη των γεωτρήσεων και του πετρελαίου.

Το 1865 ένας νέος που ονομαζότανε John Rockefeller(1839-1937), θα άφηνε το όνομα του στην ιστορία αγοράζοντας ένα διυλιστήριο στην Pennsylvania για το ποσό των 72.000 $. Με τον Henry Flager ίδρυσαν την Standard oil Company και έλεγχαν το 90% της Αμερικάνικης αγοράς.

Στην Ευρώπη το πετρέλαιο ερχότανε από την Αμερική και έτσι ιδρύθηκαν από τον Marcus Samuel η Shell στο Λονδίνο. Η αχιβάδα στο σήμα της προέκυψε από την αδυναμία που είχε ο πατέρας τους στις αχιβάδες. Οι αδερφοί Nobel και ο A.Rothchlied ίδρυσαν διυλιστήρια στο Μπακού και η Royal Dutch Company στην Ινδονησία.

Η αρχική ευφορία από την ζήτηση μετριάστηκε αφού το ηλεκτρικό πήρε την θέση του φωτιστικού πετρελαίου και έτσι η ζήτηση μειώθηκε κατακόρυφα.

Για λίγο καιρό όμως, αφού η ανακάλυψη του αυτοκινήτου και η γρήγορη εξάπλωση της άμαξας χωρίς άλογα (αυτοκίνητο) έδωσε φτερά στις εξαγωγές.

Το 1901 η Ευρωπαϊκή εταιρία Shell αγοράζει την Standard oil Company και πυροδοτεί μεγάλες αντιδράσεις με απεργίες σε όλη την Αμερική με το σύνθημα ‘ έξω οι ξένοι, τα πετρέλαια των Αμερικάνων στους Αμερικάνους’ που την εξαναγκάζουν να παραχωρήσει δικαιώματα στην Gulf oil Corporation. Έτσι η Standard oil Company ελέγχει το 60% της αγοράς στο τέλος του αιώνα από το 90% αρχικά.

Ο John Rockefeller κατηγορήθηκε πολλές φορές για διαπλοκές, δωροδοκίες και άλλα αδικήματα που αφορούσαν κρατικούς και άλλους παράγοντες αλλά δεν καταδικάσθηκε ποτέ. Στα γεράματα του και με μια μυθική περιουσία ίδρυσε την Rockefeller Foundation με περιουσία 500 εκατ. $. Η περιουσία του ιδρύματος στις αρχές του αιώνα ανερχότανε σε 2 δις $. Σκοπός του ιδρύματος ήταν η χρηματοδότηση επιστημονικών, ερευνητικών και κοινωνικών έργων σε πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.

Στην αρχή το πετρέλαιο το μετέφεραν με βαρέλια που τα φόρτωναν σε διαμορφωμένες άμαξες και μεταφερότανε με άλογα. Έτσι προήλθε και η μετρητική μονάδα του πετρελαίου το ‘βαρέλι’. Μετά δημιουργήθηκαν ξύλινοι αγωγοί και αντικατέστησαν τις άμαξες.

Ο πρώτος αγωγός πετρελαίου κατασκευάστηκε το 1861 στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α και ήταν ξύλινος με μήκος 8 Km, ενώ στην ίδια περιοχή τέσσερα χρόνια μετά κατασκευάστηκε ο πρώτος σιδερένιος αγωγός. Το 1875 κατασκευάστηκε ο μεγαλύτερος αγωγός της εποχής και μετέφερε πετρέλαιο από το Carbon Center της Πενσυλβάνια στο Pitchonrg και είχε μήκος 65 Km και άρχισε να τροφοδοτεί διυλιστήριο στην περιοχή.

Στην Ευρώπη ο πρώτος αγωγός πετρελαίου έγινε στην Γερμανία το 1881 και μετέφερε πετρέλαιο από το Peine στο Oelheim, με μήκος 10 Km. Σήμερα το 50% της μεταφοράς πετρελαίου γίνετε με πετρελαιαγωγούς. Το μήκος των πετρελαιαγωγών ανά τον κόσμο είναι πάνω από 20.000 Km.

Συγχρόνως όμως προέκυψαν και αρκετά προβλήματα από διαρροές που προερχότανε από την κακή συγκόλληση των αγωγών ή από προβλήματα διαφοράς θερμοκρασίας που προκαλούν απότομες διαστολές και συστολές ή από προβλήματα στα αντλιοστάσια ή ακόμα και μικροδιαρροές από σφαίρες κυνηγών στα υπέργεια τμήματα κατά το παρελθόν κλπ.

Στην Ευρώπη διαρροές πετρελαίου, είχαμε στην Γερμανία το 1961 με 18.000 κ.μ πετρέλαιο να ρυπαίνει το περιβάλλον λόγω κακής συγκόλλησης του αγωγού και το 1972 για τον ίδιο λόγο διαρροή όπου χάθηκαν 1.300 κ.μ . Το 1973 λόγω καθίζησης στη περιοχή Duslaken χάθηκαν 80κ.μ πετρέλαιο στο περιβάλλον. Το 1983 βλάβη σε στρατιωτικό αγωγό που προήλθε από απότομη συστολή λόγω διοχέτευσης κρύου πετρελαίου σε πετρελαιαγωγό με ήδη χαμηλή θερμοκρασία χάθηκαν 1.100 κ.μ πετρέλαιο ρυπαίνοντας την περιοχή.

Μεγάλες διαρροές από πετρελαιαγωγούς είχαμε κατά τους δύο πολέμους στο Ιράκ και στο Κουβέιτ όπου για στρατηγικούς λόγους δημιουργήθηκαν δολιοφθορές με αποτέλεσμα πετρελαιοπηγές να καίγονται για μεγάλο χρονικό διάστημα και πετρελαιαγωγοί να αφήνουν χιλιάδες τόνους πετρελαίου να ρυπάνουν το περιβάλλον. Εξάλλου μεγάλη επιβάρυνση στο περιβάλλον προκλήθηκε και από το σύννεφο καπνού που για μέρες ελευθερωνόταν στην ατμόσφαιρα και ρύπανε με μικροσωματίδια την ατμόσφαιρα μεταφέροντας την ρύπανση και αρκετά μακριά.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται μικρότερα ατυχήματα και μικρότερες διαρροές ιδίως στην Ευρώπη λόγω και των αυστηρότατων περιβαντολλογικών όρων που τίθενται κατά την διαπραγμάτευση από τα Ευρωπαϊκά κράτη για την κατασκευή αυτού του είδους αγωγών.



0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου